Tady na alternativní scéně existuje představa, kterou sem zatáhnul Scott Ritter a na které pracovala určitá část pro-ruské propagandy ještě před válkou. Totiž že F35 je jako letadlo vlastně hroznej křáp, co vlastně vůbec nic neumí – právě kromě toho nošení jaderných zbraní. A když ho někdo – jako Černochová a Fiala – chce kupovat, tak to může být jen kvůli tomu, aby na Rusko házeli jaderné bomby. Vrábel za to právě teď dostal podmínku, když o tomhle mluvil.
Situační přehled
Celý ten příběh je od začátku úplně vedle. F35 je velmi schopné letadlo, jehož nejlepší vlastností je, jaký dává svým pilotům situační přehled o bojišti. Tohle je na základě vyhodnocení mnoha desetiletí zkušeností se vzdušným bojem, kdy bylo vykoumáno, že situační přehled je ten nejvýznamnější faktor, co rozhoduje o vítězství nebo prohře.
Jednoduše řečeno, vítězit ve vzduchu budete s vysokou pravděpodobností tehdy, když nepřítele zaznamenáte a můžete na něj střílet dřív, než on si všimne vás. A v tomhle parametru F35 díky svým vlastnostem exceluje a opakovaně to potvrzuje při velkých manévrech, které pořádá US letectvo. (Navzdory různým historkám, co se pokoutně nebo ne až tak pokoutně šířily po netu a byly amplifikované ruskou RT).
Kritika (například od Scotta Rittera a dalších) je plná nepochopení některých principů. Například – viditelnost a „neviditelnost“ na radarech. To, že F35 někde letí se dá, stejně jako u ostatních stealth letadel, poměrně dobře zjistit na dlouhovlných radarech. Pokud jí ovšem budete chtít sestřelit, tak vám informace z radaru s dlouhými vlnami bude k ničemu. Na sestřel potřebujete „zamknout“ cíl krátkovlnným radarem a právě na oklamání těchhle radarů je F35 stavěno – od svých tvarů až po speciální superdrahý nátěr pohlcující záření. Takže ten princip je – i když se Rusové mohou dozvědět, že F35 někde letí, nedokáží ho zaměřit dřív, než na ně F35 vystřelí. A jsou všechny důvody si myslet, že to takhle skutečně funguje.
Rychlost nerozhoduje
F35 nelétá moc rychle – jenže to je právě proto, že při vysokých rychlostech se rychle opotřebovává ten speciální protiradarový nátěr, jehož obnova je tak drahá. Navíc zase analýzou mnoha let proudových vzdušných bojů bylo zjištěno, že vyšší rychlost je na současném bojišti jen zřídka kdy rozhodujícím faktorem (na rozdíl třeba od situace za Druhé světové války).
F35 je navrženo a stavěno jako víceúčelové, ale je skutečně dobré i v té roli stíhače bojujícího o vzdušnou nadvládu a chránícího vlastní vzdušný prostor. Hlavně se k němu dají a budou dát připojit ty nejmodernější zbraně současnosti a brzké budoucnosti – což je možná ještě významnější než schopnosti samotné platformy. Takže ten kauf může dávat smysl, navzdory tomu, co se snaží tvrdit místní alternativa.
Jinak to, že situační přehled byl od základu návrhu prioritou číslo jedna, těžká zaměřitelnost prioritou číslo dvě a to, že to taky může nést termonukleární bombu se zkoušelo teprve předloni v létě (když F35 je ve vývoji několik desetiletí) by mělo inteligentnímu člověku stačit k vyhodnocení toho, za jakým účelem primárně to letadlo vznikalo.