V neděli 23. května 2021 unesl běloruský režim letadlo společnosti Ryanair na pravidelné lince mířící z Athén do Vilniusu přes vzdušný prostor Běloruska, aby mohl zatknout novináře a kritika současného běloruského režimu Ramana Prataseviče, který byl se svojí přítelkyní na palubě. Jak to vidí Karel Mündel, bývalý letecký konstruktér a dopravní pilot a aktivní člen komise pro analýzu a prevenci leteckých nehod při International Federation of Air Line Pilots’ Associations?
Na tento mimořádně vážný případ reagovala většina našich i světových politiků. Premiér Babiš uvedl, že incident vykazuje prvky státního terorismu. Jak bys tuto událost charakterizoval Ty?
Musím souhlasit s panem premiérem, takovéto jednání nemá obdoby a porušuje pravidla daná mezinárodními dohodami.
Pokud ponechám stranou politický rozměr událost (zadržení novináře Ramana Prataseviče): Situace způsobila řadu nepříjemností a značnou míru nepohodlí pro cestující. Domníváš se, že došlo i k ohrožení jejich bezpečnosti? Pokud ano, mohl bys podstatu tohoto ohrožení bezpečnosti specifikovat?
Každé neplánované přistání s sebou nese určitou míru rizika, zejména když posádka není s letištěm přistání plně obeznámena a nezná přesně používané postupy a vybavení. Zkušení piloti samozřejmě takovou věc zvládnou, tady se ale přidával stres z „neznámého“ – doprovod stíhacím letounem, informace o bombě na palubě, atd. Ve stresu se chyby dělají mnohem snáz!
Mluvčí ruského ministerstva zahraničí vyjádřila údiv nad reakcí Západu. Přirovnala případ k neplánovanému přistání letadla bolívijského prezidenta Morálese ve Vídni v roce 2013. Toto srovnán ale značně pokulhává. Můžeš prosím vysvětlit rozdíl mezi oběma případy?
Toto je ruský nonsens, ty dva lety jsou nesrovnatelné. V případě prezidenta Moralese se jednalo o „státní let“, tedy nepravidelný diplomatický transport, který vyžaduje jednorázová povolení od států, které bude přelétávat. Prezident Morales je mnoha zeměmi neakceptovatelná osoba, možnost další „problematické“ osoby na palubě – pana Snowdena – to jen víc komplikuje.
V případě letu RYR do Vilniusu jde o let pravidelné civilní letecké dopravy, který je prováděn podle platného letového plánu a na základě mezistátních smluv a podle pravidel daných Úmluvou o civilním letectví a souvisejících dokumentů, včetně tzv. „Leteckých svobod“.
Vzpomínáš si na nějaký podobný případ, který by bylo možno k této události přirovnat?
Osobně si na žádný podobný případ, kdy by k přistání bylo donuceno civilní dopravní letadlo na pravidelné lince, nevzpomínám. Tady jde opravdu o „nový typ únosu“! K sestřelu cizího letadla nad územím některé země došlo vícekrát, naposledy ukrajinský B737 v Teheránu, nebo malajský B777 nad Ukrajinou.
Zaznamenal jsem hlasy, že kapitán letadla nemusel pokyny běloruských složek řízení letového provozu akceptovat. Jak to viďíš Ty?
Ano, mohl by nerespektovat pokyn k letu do Minsku, kdyby dostal pouze informaci o bombě na palubě a mohl vysvětlit službě řízení, že bližším letištěm (a vhodnějším z hlediska bezpečnostních postupů) je pro něj jeho destinace. Ale významnou roli zde hrál stíhací letoun, který mu možná dával pokyny k následování. Potom je velkým riskem tyto pokyny nerespektovat, roste riziko zásahu vojenským letounem a sestřelení.
Není pochyb o tom, že případ musí být důkladně vyšetřen. Jaký orgán by měl šetření zastřešit?
Celou událostí by se mělo zabývat ICAO, IATA i EASA. Nejde o nehodu, ani incident ve smyslu Annexu 13 ICAO, nebude to tedy šetřit orgán pro šetření leteckých nehod (navíc v takovém případě by to paradoxně měl být běloruský orgán, protože k události došlo nad jeho územím).
Událost musí mít diplomatickou dohru a Bělorusko musí zaplatit za porušování mezinárodních dohod a pravidel.
Evropská unie připravuje společnou reakci na tento přpad. Jednou z uvažovaných možností je zákaz přistávání běloruských dopravních letadel na letištích v celé EU. Umožňuje současná legislativa takový zákaz vydat?
Samozřejmě by mohla přijít takováto odveta, ale hlavně je nyní třeba se vyhýbat vzdušnému prostoru Běloruska, protože takovýto incident se může opakovat znovu. Zákaz pohybu běloruských letadel v evropském/světovém vzdušném prostoru neřeší rizika mezinárodních letů nad územím Běloruska.
Karel Mündel je bývalý letecký konstruktér a dopravní pilot. Aktivní člen komise pro analýzu a prevenci leteckých nehod při International Federation of Air Line Pilots’ Associations (IFALPA – čerstvé vyjádření této organisace k výše uvedenému incidentu k disposici zde), oceněný za práci na mezinárodním poli zvyšování bezpečnosti leteckého provozu diplomem Scroll of Merit IFALPA.
Otázky kladl Tomáš Müller, manažer letového provozu v.v., člen Konzervativní strany.
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!