Dnes Joe Biden slavnostně podepíše několik očekávaných předpisů v oblasti životního prostředí, které omezují výfukové emise. Proti se staví průmysl, republikáni i penzionovaní důstojníci, podle kterých to zvýší americkou závislost na Číně.
Nové předpisy by měly zajistit, že téměř 70 % všech prodaných nových automobilů bude mít během několika let nulové emise. Výrobci automobilů budou nuceni omezit emise skleníkových plynů, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic z nových osobních a lehkých nákladních automobilů a větších pickupů a dodávek počínaje rokem 2027.
Drahý špás…
Až začnou platit pravidla pro emise z výfuků, budou výrobci automobilů nuceni zvýšit výrobu a prodej elektromobilů, plug-in hybridů, tradičních hybridů a vozidel s palivovými články. Podle jednoho z „nízkonákladových“ modelů by do roku 2032 měly 56 % prodaných lehkých užitkových automobilů tvořit elektromobily na baterie a dalších 13 % hybridní vozy. Původně to mělo být 67 % prodejů nových vozidel, ale po dlouhém období připomínek veřejnosti a setkáních s výrobci automobilů a odborářskými skupinami předpisy zmírnil.
„Před třemi lety jsem si stanovil ambiciózní cíl: aby polovina všech nových osobních a nákladních automobilů prodaných v roce 2030 měla nulové emise,“ uvedl prezident Biden v prohlášení. „Spojil jsem americké výrobce automobilů. Spojil jsem americké automobilové dělníky. Společně jsme dosáhli historického pokroku. Stovky nových rozšířených továren po celé zemi. Stovky miliard soukromých investic a tisíce dobře placených pracovních míst v odborech.“
Republikáni tvrdí, že předpisy omezují možnost volby pro spotřebitele a povedou ke zvýšení nákladů ve všech oblastech.
Prezident a výkonný ředitel amerických výrobců paliv a petrochemických produktů Chet Thompson a prezident a výkonný ředitel Amerického ropného institutu Mike Sommers ve středu ve společném prohlášení vyzvali Kongres, aby zasáhl a plán zablokoval: „Toto nařízení způsobí, že nová vozidla na plynový pohon budou pro většinu Američanů nedostupná nebo neúnosně drahá.
Proti se postavili i zemědělci. „Toto rozhodnutí poškodí rodinné farmy a venkovské komunity“, uvedl prezident Národní asociace pěstitelů kukuřice Harold Wolle.
Podle Aliance pro automobilové inovace, průmyslové skupiny, která zastupuje hlavní výrobce automobilů, tvořily v loňském roce v USA 9,3 % všech nákupů automobilů elektrické nebo plug-in hybridy – v roce 2022 to bylo 7 %. Tento nárůst byl z velké části způsoben nákupy v Kalifornii a městských oblastech, kde se uskutečňuje většina nákupů elektrických vozidel.
Současně zůstávají elektromobily mnohem dražší než tradiční vozy na benzinový pohon. I při zohlednění štědrých federálních a státních dotací činí průměrná cena elektromobilu přibližně 52 500 USD, zatímco průměrný automobil stojí 24 000 USD.
Vojáci varují
Před agresivním prosazováním elektromobility varuje Bidena i skupina sedmnácti vysokých důstojníků ve výslužbě (včetně tříhvězdičkových generálů) varuje prezidenta Bidena.
V dopise adresovaném Bidenovi a šéfovi Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) Michaelu Reganovi varovali představitelé v čele s generálmajorem US Army ve výslužbě Jamesem Marksem, že prezidentovy plány na masové rozšíření elektromobilů zvýší závislost na čínských dodavatelských řetězcích. Napsali, že regulační iniciativy zaměřené na podporu zavádění elektromobilů „zvyšují zranitelnost Ameriky vůči politickému vměšování ze strany Komunistické strany Číny“.
„Není pochyb o tom, že elektromobily budou hrát významnou roli v diverzifikaci amerických dopravních systémů. Přesto se domníváme, že vaše plány uspíší náš přechod na elektromobily dříve, než bude vytvořena infrastruktura nezbytná pro jeho podporu,“ napsali. „Tato trajektorie pouze způsobí, že se USA stanou závislejšími na Číně, pokud jde o kritické nerostné suroviny a výrobu, které jsou nezbytné pro rychlé rozšíření trhů s elektromobily, které tato administrativa plánuje.“
„A ještě více znepokojující je skutečnost, že tato závislost závisí na dobré vůli Číny vyvážet tyto nerostné suroviny a vyrobené zboží do USA,“ pokračoval dopis. „To nepochybně otevře USA ekonomickým manipulacím ze strany Číny, totožným s tím, co dělá Rusko s ukrajinským vývozem obilí, a představuje to velkou hrozbu pro naši národní bezpečnost. Domníváme se, že nyní není vhodná doba na to, abychom se stali zranitelnými vůči tak snadným politickým tlakům.“
Úředníci se pozastavili zejména nad návrhem agentury EPA z dubna 2023 na zavedení mimořádně přísných limitů na emise z výfukových plynů. Pokud by byl realizován, mohlo by být podle prognózy EPA do roku 2032 až 67 % nových sedanů, crossoverů, SUV a lehkých nákladních automobilů; až 50 % autobusů a popelářských vozů; 35 % nákladních tahačů pro krátké vzdálenosti a 25 % nákladních tahačů pro dlouhé vzdálenosti na elektrický pohon.
Odkud jsou suroviny?
Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) se v Číně vyrábí přibližně 75 % všech lithium-iontových baterií, které jsou klíčovou součástí elektromobilů, na celém světě. Tato země má také 70 % výrobní kapacity pro katody a 85 % pro anody, dvě klíčové součásti těchto baterií.
Kromě toho se v Číně nachází více než 50 % kapacit na zpracování a rafinaci lithia, kobaltu a grafitu, vyplývá z údajů IEA. Tyto tři kritické nerosty jsou vedle mědi a niklu pro baterie pro elektromobily životně důležité. Čínské investiční společnosti v posledních letech také agresivně nakupují podíly v afrických dolech, aby si zajistily pevnou kontrolu nad produkcí nerostných surovin.
„Vystavili bychom naši ekonomiku a národní bezpečnostní zájmy nebezpečí, kdybychom vědomě spojili ekonomickou a dopravní stabilitu Ameriky s podnikáním země, kterou jste sami označili za ekonomickou ‚tikající časovanou bombu‘,“ uvedli.
Zároveň důstojníci upozornili, že v srpnu Čína zavedla nová omezení na vývoz galia a germania, dvou dalších minerálů používaných v bateriích pro elektromobily, což způsobilo nárůst cen.
Podle dopisu je třeba řešit strategickou pozici Číny v odvětví elektromobilů dříve, než USA začnou prosazovat strategie elektrifikace a předpisy, které „uměle zvýší poptávku po elektromobilech“.
Kromě Markse se pod dopis podepsali také viceadmirál amerického námořnictva ve výslužbě Robert Harward, generálmajor americké námořní pěchoty ve výslužbě Mastin Robeson, kontradmirál amerického námořnictva ve výslužbě James Carey, generálmajor amerického letectva ve výslužbě Bentley Rayburn a generálporučík amerického letectva ve výslužbě E. G. Shuler a další plukovníci, kapitáni, a majoři ve výslužbě.
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme