Oslavné titulky v tisku (třeba tady a tady) nám v dnešních dnech sdělují, že Česká republika dostane 180 miliard korun. To už je nějaká částka a tak se s ní k nám vypravili i čelní představitelé Evropy, asi aby se ty peníze cestou nepoztrácely a taky abychom jim mohli projevit vděčnost, vždyť – považte – takových peněz a zadarmo. A tyhle peníze, zdá se, jen tak spadly z nebe a díky nim bude líp, alespoň tak to v českém zpravodajství vypadá.
Peníze ale z nebe nepadají, a Evropská unie si i naším jménem ty peníze půjčila. Těch 180 miliard pro Českou republiku je dluh, a dluhy, jak známo, chce věřitel zpátky. Tento dluh se začne splácet v roce 2028 a splacen bude v roce 2058, když všechno půjde dobře. Jak a z čeho se to bude splácet, sice ještě oficiálně nikdo neví, na jedno si však můžeme vsadit – daně se zvýší. Nelze vyloučit ani zavedení společných evropských daní, o kterých sice není úplně jasné, za co se budou platit, jasné však je, že věc zdaněná rovná se věc zdražená.
Peníze půjčené Evropskou unií se budou v České republice utrácet podle evropských pravidel, ke který patří faktická likvidace některých průmyslových odvětví (odboráři už vědí), zdražování energií, deformované investice a samozřejmě – nepřímá podporu průmyslu v Číně.
Klasickým příkladem mylného rozhodnutí EU je obsese elektromobilitou. Už dnes patří mezi cíle EU „pobídky pro uživatele dopravy, aby přijímali udržitelnější rozhodnutí“. V praxi to znamená, že nařízení Evropské komise pokutuje automobilky za to, že neplní z prstu vycucané kvóty emisí CO2. Pokuta činí 95 eur za každý gram nad limit za každé prodané vozidlo, což u velkých automobilek činí v součtu miliardy EUR. Z toho důvodu automobilky uplácejí kupce elektromobilů tím, že marži z prodeje klasických aut převádějí na elektromobily. Aby netratily, zdražují mnohem levnější auto se spalovacím motorem. Kromě toho dotují prodej elektromobilů i samy státy, takže kupci elektromobilů ve všech zemích čerpají tučné státní dotace, úlevy na daních a všelijaké další výhody. Z toho plyne, že příslušník střední třídy, který na elektromobil nemá nebo ho nechce, dotuje svými daněmi a pořízením svého auta také elektroauto příslušníky vyšší třídy, kterého bychom jen těžko označili za vhodného příjemce státní podpory či subvencí. V zeleném světě však přerozdělování od chudších k bohatším smysl dává. Díky evropskému Zelenému údělu si podobných absurdit za těch 180 miliard korun pořídíme mnoho a přijdou nás draho.
Kdybychom si těch 180 miliard půjčili sami, měli bychom jen dluh. Protože si je půjčila Evropská unie a budeme je utrácet podle jejích pravidel, dostaneme k dluhu jako evropský zelený bonus zdražování, ohromné deformace tržní ekonomiky a z toho plynoucí neefektivitu.
Díky za nic.
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!