Dražší auta, pohonné hmoty i nové domy. To nás čeká poté, co ministři životního prostředí EU schválili plán FitFor55, který má do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 55 procent. Pokud ho pak schválí i hlavy států, čeká nás největší transformace od roku 1989.
Konec výroby osobních aut a dodávek se spalovacím motorem v roce 2035 a rozšíření systému emisních povolenek i na oblast stavebnictví a dopravy. To do dnešního rána v Bruselu projednávali ministři životního prostředí. Co to bude fakticky znamenat?
Podle europoslance Alexandra Vondry nebude dopad na obyčejné lidi právě příznivý: „Bude to znamenat drahé elektromobily jako alternativu pro ty bohatší a těm chudším nezbude než nakupovat v bazaru, ale i tam budou ta auta dražší, protože se po nich zvýší poptávka. Taková ta možnost, kdy si mladý člověk kopit nové auto za 250 000 korun anebo velmi solidní dvou až tři roky starou Fabii za 80 000 v bazaru, tak tahle éra bohužel skončí.“
A elektromobily to nezachrání. Průměrná cena ojetého elekrovozítka je nyní 800 000 korun. Jistě bude v průběhu času klesat, ale aby klesla na 50-80 000 korun, to se nedá čekat. Už kvůli opotřebení baterie – nejdražší části vozu. Jenže právě cena do sto tisíc je nejobvyklejší na venkově, kde jsou lidé na osobním autu životně závislí. Znáte to… jeden autobus ráno a jeden večer….
U aut to ale nekončí. Výrobci stavebních materiálů a pohonných hmot budou nově muset do ceny konečných výrobků promítnout i emisní povolenky. Pokud na jeden průměrný rodinný domek potřebujete okolo tří a půl tuny cementu, tak jen jeho výrobou vyprodukujete dvě a půl tuny CO2. A za ty bude muset nově výrobce zaplatit klimatické odpustky Bruselu. Samozřejmě to ve finále zaplatí zákazník… A pozor, dovozem odjinud si nepomůžete – na něj uvalí unie jakési uhlíkové clo, zvaná CBAN (Carbon Border Adjustment Mechanism). Ekonom Lukáš Kovanda upozorňuje, že za uplynulé dva roky cena rodinného domku vylétla ze tří na čtyři miliony korun a nyní reálně hrozí, že vyskočí na šest. Zkrátka ta pravá chvíle to ještě více prodražit.
V čele unijního snažení je jako obvykle evropský klimatický car, místopředseda Evropské komise, holandský socialista Frans Timmermans. Na pomoc se zelenou transformací Evropy si tentokrát povolal i Vladimíra Putina: „Musíme mít transformaci, která je v souladu s evropskými klimatickými závazky, která nenechá nikoho pozadu, která opravdu ochrání planetu a která nám dá sílu – sílu dokázat Putinovi, že ať udělá cokoliv, tak nás nerozdělí, neoslabí a my zvítězíme a naše hodnoty a náš způsob života převáží.“
To ale vzápětí kritizovala polská ministryně životní prostředí Anna Moskwa: „Mluvím hodně s mými ukrajinskými kolegy – ministry. A nikdo z nich mi neříkal, že k tomu, aby vyhráli válku, potřebují FitFor55“
Podle polské ministryně přinese plán jen chudobu. I na to má ale Evropská komise odpověď – sociálně-klimatický plán. Ten spočívá v tom, že příjmy z nového systému emisních povolenek poputují například od podnikatelů v České republice do Bruselu a odtud se zpětně přerozdělí zpět k nám, kde je budeme moci využít na ekologickou transformaci. Třeba na dotace na elektromobily. Má to ale háček. Česká vláda to bude muset spolufinancovat z padesáti procent. To je ale trochu past… Lukáš Kovanda: „Česká ekonomika se dále hluboce zadluží vůli nutnosti spolufinancovat zelené programy EU protože EU pošle polovinu peněz, ale druhou polovinu musí doplatit CR a ta je už dnes zadlužena.“
A jaký je postoj české republiky, kterou zastupovala ministryně životního prostředí Anna Hubáčková?
Česká vláda využila toho, že se dala dohromady skupina zemí, která ne snad, že by se odvážila jít úplně proti bruselskému proudu, ale alespoň žádá drobný odklad. Tedy aby od roku 2035 neplatil úplný zákaz spalovacích motorů. Patří tam Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Portugalsko a Slovensko. Když premiér Fiala řekl před odletem na summit EU: „Paní ministryně má usilovat, bude usilovat a usiluje, abychom dosáhli nějakého kompromisního návrhu, který by neznamenal stoprocentní zákaz“, myslel tím podporu této iniciativy. A v dosti opatrně znějícím projevu pak paní ministryně Hubáčková statečnou “pětku“ skutečně podpořila.
Konečný výsledek ale závisí ještě na výsledku tzv. trialogu – tedy dohadování mezi evropským parlamentem, radou a komisí. Trend je ale jasný. Unie ostatně už nyní pracuje na přechodu nákladní dopravy na elektromobilitu a dokonce se připracuje příchod bezemisních letadel, fungujících na vodík nebo elektřinu.
P.S. Poznámka pro škarohlídy: Ano, čistě právně nejde o zákaz spalovacích motorů. Spalovací motory můžete teoreticky vyrábět i po roce 2035. Jen zatížené speciální daní. Tak vysokou, že o faktický zákaz samozřejmě jde. Pokud si budete chtít koupit Rolls Royce a je vám jedno, jestli stojí patnáct nebo dvacet milionů, tak jste z obliga. Pro běžná auta to ale znamená smrt.
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkuje