Úzké hrdlo představuje překvapivě zejména ukrajinská strana – komise hlásí, že na přechodech čekají už tak tisíce kamionů a vagonů. Průměrná čekací doba na odbavení jednoho nákladního vagonu přes hranice z Ukrajiny do EU je 16 dní a na některých přechodech až 30 dní. Velkou překážkou je rozdílná šířka kolejí na Ukrajině a v sousedních evropských zemích – v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku či Rumunsku. Všechno zboží se musí překládat na vagony s jiným rozchodem nebo na nákladní auta. Chybějí potřebná překladiště či zařízení na přesun vagonů z jednoho rozchodu na druhý.
Komise se proto obrací jak na vlády členských zemí, tak přímo na dopravce, železniční i silniční, aby naléhavě vyčlenili další vozidla a vagony. Slibuje zprostředkovat jednání s ukrajinskou stranou o tom, ve kterých místech a za jakých podmínek by měly vznikat zmíněné „zelené pruhy“, kterými by ukrajinský export obilí proudil přednostně. Argumentuje také tím, že to bude výhodné i pro přepravu v opačném směru, například humanitární pomoci.
Komise tvrdí, že již oslovuje podniky, aby dodaly do těchto míst nezbytná zařízení jako dopravníky a urychlily tak překládku. Evropským dopravcům, kterým se nechce posílat kamiony na Ukrajinu, slibuje zvýhodněné finanční záruky. Vyzývá také národní celní správy, aby zpružnily kontroly a zajistily na přechodech s Ukrajinou dostatek personálu. Uvnitř EU pak komise shání dodatečné skladovací kapacity, kde by se obilniny mohly uchovat, než budou pokračovat do konečné destinace.
Zrušení cel a kvót na dovoz z Ukrajiny
Ukrajina je jedním z největších světových výrobců a vývozců obilí a olejnin, které představují asi pětinu jejího celkového exportu. Před válkou se 90 procent vyváželo z přístavů na březích Černého a Azovského moře. Normálně směřuje asi třetina tohoto vývozu do Evropy, třetina do Číny a třetina do Afriky a na Blízký východ. Letos nebude EU podle komise ukrajinskou pšenici skoro dovážet, většina by jí měla být určena do středomořských afrických a asijských zemí. Obnovit tento obchod by pro Ukrajinu bylo velmi cenné – podle poslankyně Lesji Vasylenkové přichází Kyjev kvůli blokádě přístavů denně o 170 milionů dolarů, plus o pověst spolehlivého dodavatele.
Koncem dubna komise navrhla členským státům EU a Evropskému parlamentu legislativní změnu, kterou by se na jeden rok pozastavila veškerá cla a veškeré kvóty na dovoz z Ukrajiny, od zemědělských plodin až po průmyslové výrobky. Návrhem se nyní zabývá Rada EU a očekává se, že by mohl být dotažen do konce v červenci, pod českou taktovkou. V chodu je také návrh na uvolnění podmínek pro vstup a pohyb ukrajinských kamionů, které převážejí zboží mezi Ukrajinou a státy EU. Už během jeho schvalování usnadnilo tento tranzit zatím dvanáct zemí. Počítá se také se snazším uznáváním ukrajinských řidičských průkazů v celé EU.
Převzato z Info.cz
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!