Lodě pro uprchlíky

Je to sotva pár týdnů, co vyšlo najevo, že vláda Velké Británie, inspirována australským přístupem k imigraci, zkoumala možnosti, kde zadržovat migranty – tedy mimo britské ostrovy. Mezi zvažovanými možnostmi byly Maroko, Moldávie, Papua-Nová Guinea či odlehlé, neobydlené či jen málo obydlené ostrovy v Atlantiku, které jsou pod správou UK. Vše se ukázalo jako neprůchodné.

Jedním důvodem jsou přílišné finanční náklady. Druhý důvod pak shrnuje reakce britského ministerstva zahraničí: „Je vysoce nepravděpodobné, že by jakýkoli severoafrický stát, včetně Maroka, souhlasil s přijímáním žadatelů o azyl. Žádná severoafrická země, včetně Maroka, nemá plně fungující azylový systém. Maroko by nemělo prostředky (ani chuť) platit za vznik centra.

Ostrovy jako Lampedusa či Lesbos praskají ve švech. Místní obyvatelé se – z pochopitelných důvodů – bouří, uprchlíci se chtějí z ostrovních táborů dostat pryč, nejlépe rovnou na evropskou pevninu, a to i za cenu zakládání požárů (což není nová taktika…).

Turistický business se v současné pandemické situaci potácí na hranici kolapsu. Symptomem je mimo jiné to, že příslušné společnosti se zbavují velkých výletních lodí. Jak je patrné (např. zde), prostě je vyřazují z provozu. Samozřejmě netuším, zda za takto vyřazenou loď její majitel něco utrží (ve smyslu „za výkupní cenu železa“), nebo jestli ještě musí něco za její náležitou likvidaci připlatit. To ale není podstatné. Co podstatné je, že jsou nyní takové lodě k mání „za babku“. Jsou to plavidla vybavená veškerou infastrukturou, s kapacitou mnoha tisíc výletníků, přičemž se dá předpokládat, že nijak přehnaně nákladné úpravy by – při dodržení všech potřebných standardů – mohly tuto kapacitu klidně zdvojnásobit.

Dávám k úvaze pár takových lodí koupit a provozovat na nich azylová centra. Ty lodě mají vše, co by k tomu bylo třeba – jejich vybavení, jak nepochybuji, převyšuje průměr toho, co se najde v uprchlických táborech např. na uvedených ostrovech… Nikam nemusí putovat – stačí je někde vhodně zakotvit ve vlastních či mezinárodních vodách (netuším, která varianta je přiměřenější či výhodnější…), čímž se jejich provoz, tedy jako lodí, z velké části redukuje na jejich údržbu, přičemž nějaké vybavení k údržbě je v každém táboře, lhostejno zda na moři či na souši. A samozřejmě je třeba takovou loď-centrum střežit ozbrojenými plavidly příslušných námořních sil a/nebo pobřežní stráže, aby se na palubu i z ní dostávali právě a pouze ti, kteří to být mají… „Vhodně zakotvit“, tím samozřejmě myslím zejména dost daleko od břehu, by na něj nebylo možné jen tak doplavat, ale dost blízko, aby nebylo přehnaně nákladné loď zásobovat a měnit na ní personál. Jistě, chce to ten personál. Nějaký personál je však nezbytný v každém uprchlickém táboře. A co je nad to – tedy námořní posádka lodi v čele s kapitánem –, to je jediný náklad navíc, který mě napadá. Domnívám se, že to je nízká cena za získané výhody.

Z takové na vhodném místě zakotvené lodi se totiž a předně špatně prchá. Na druhou stranu by to pro ty, kterým by byl azyl udělen, bylo na pevninu přiměřeně blízko. Relativně snadno by se provedla žádoucí segregace – aby pospolu nebyly nějaké nábožensky, etnicky… či jinak znepřátelené skupiny uprchlíků a tím se zbytečně nezvyšovaly náklady na udržování pořádku. A/nebo bylo možné provést i jiné rozdělení, např. podle toho, v jaké fázi se azylové řízení nachází (blíž k udělení azylu – blíže k Evropě… blíž k deportaci – dále od Evropy…). Kdyby navíc takové lodě nakoupila Evropská unie a předala je za příslušným účelem do správy dotčeným národním vládám (tedy zejména Řecku, Itálii a Španělsku), byl by to, soudím, skutečný krok k dobré azylové politice, přičemž současné principy (tedy tzv. Dublin III) by klidně mohly zůstat zachovány – přinejmenším by zmizela palčivá motivace zmíněných dotčených zemí apelovat na jejich reformu.

Závěrem už jen malá poznámka. Nepochybuji, že myšlenka uprchlických center, ve kterých by se mimo pevninu posuzoval nárok toho kterého běžence na udělení azylu, není nová. Nová je však situace, ve které jsou k disposici téměř zdarma lodě přímo uzpůsobené k relativně dlouhému pobytu civilistů, a to s velmi vysokou kapacitou. Možnost jejich levného nákupu však nemusí trvat dlouho. Neměla by se promarnit.

 

Autor je předsedou Konzervativní strany.

Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010  Děkujeme!