Polská vláda podala čtyři stížnosti na politiku EU v oblasti klimatu, označila je za „autoritářské“ a zavázala se, že „nepřipustí diktát Bruselu“. Tři nové případy podané Soudnímu dvoru Evropské unie (SDEU) se týkají zákazu registrace nových vozidel s vnitřním spalováním po roce 2035, zvýšení cíle EU na snížení emisí skleníkových plynů a snížení bezplatných emisních povolenek v rámci systému EU pro obchodování s emisemi (ETS).
Následují tak další stížnost podanou minulý týden proti pravidlům EU o využívání půdy, změnách využívání půdy a lesnictví (LULUCF), která podle Polska porušuje kompetence členských států, napsal server notesfrompoland.com.
„Chce unie autoritativním způsobem rozhodovat o tom, jakými vozidly budou Poláci jezdit a zda v Polsku porostou ceny energií? Polská vláda nepřipustí diktát Bruselu,“
napsala na Twitteru ministryně klimatu Anna Moskwová.
Současná polská národně-konzervativní vláda pravidelně kritizuje politiku EU v oblasti klimatu a životního prostředí. Šéf vládnoucí strany Jarosław Kaczyński je označil za „šílenství a teorie bez důkazů“ a „zelený komunismus“.
„Na každé radě EU jsme byli proti a hlasovali jsme jako vláda proti každému jednotlivému dokumentu v balíčku Fit for 55,“
řekl Moskwová s odkazem na program EU snížit emise do roku 2030 alespoň o 55 %.
„Není žádným tajemstvím, že jsme byli proti celému balíčku, jsme proti rostoucím klimatickým ambicím a způsobu, jakým jsou tyto snahy prováděny a vnucovány členským zemím,“
– dodala
Polsko bylo v březnu jediným členským státem, který se postavil proti zavedení zákazu prodeje nových benzinových a naftových vozů od roku 2035.
„V našem případě je zákaz spalovacích motorů absolutně v rozporu s klimatickou politikou, protože v krátkodobém horizontu povede ke zvýšení spotřeby uhlí, pokud chceme zvýšit výrobu elektřiny pro pohon elektrických vozidel,“
– řekla Moskwová
Na dotaz ohledně ostatních stížností Moskwa odpověděla, že Polsko většinu z nich napadá ze stejných důvodů jako zákaz prodeje spalovacích aut.
Jednou z politik EU, proti které Polsko nesouhlasí, jsou změny v ETS, které stanoví, že sektory, na které se systém již vztahuje, budou muset do roku 2030 snížit své emise skleníkových plynů o 62 % ve srovnání s úrovněmi z roku 2005. Reforma také počítá s postupným vyřazováním bezplatných emisních povolenek v letech 2026 až 2034.
Převzato z iUhli.cz
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!