Aktuální týdeník Echo přináší zásadní rozhovor s europoslancem Alexandrem Vondrou o nové emisní normě Euro7, kterou označuje za hrozbu svobodě. Klíčové části rozhovoru přinášíme.
Evropská komise nás podrazila. Její místopředseda pro Green Deal Frans Timmermans opakovaně sliboval, že projdou-li nulové limity na CO2 u osobních aut v roce 2035, tak Euro 7 bude jenom taková light verze. Když ji pak loni v listopadu zveřejnil, bylo to všechno jiné, jenom ne light verze. Návrh je velmi tvrdý, může mít dalekosáhlé důsledky, ne někdy za deset let, ale prakticky okamžitě. Je to útok na automobilitu jako takovou. České předsednictví, jinak vcelku úspěšné, udělalo jednu chybu, když paní ministryně Hubáčková slibu uvěřila a nechala v říjnu ty limity na CO2 schválit v trialogu. Měla to odsunout, až uvidíme návrh na Euro 7, a nenechat se uchlácholit Timmermansovým šidítkem. Nemůžeme jen důvěřovat, musíme prověřovat. Všechno v EU je tvrdý výměnný obchod. Deal musíme dělat ve dveřích a nenechat dveře zaklapnout dřív, než dostaneme protihodnotu.
V zemích s nižší kupní sílou, typově Česko, by středně- a nízkopříjmoví lidé měli jenom tři možnosti. Buď si koupit ojetinu, která sem přijede ze Západu. Tam lidé díky dotačním programům na nákup elektromobilů dosáhnou a budou se zbavovat straších aut. Náš rozpočet na takové dotace ani náhodou nemá. Takže u nás, kde dneska je průměrný věk auta 15 let, se stáří vozového parku ještě zvýší. Přibude aut ještě před normou Euro 6. Zhorší to životní prostředí a zároveň to tu bude jako na Kubě. Havana efekt se tomu říká, když v zemi jezdí stará auta. Druhá možnost je čekat, až trh zaplaví levné elektromobily z Číny. Budou mít kraťoučký dojezd, ale budou jistě levnější než ty evropské. A pak je třetí možnost – rezignovat na automobil. Možná tohle je velký sen radikálních ekologů. Je to ovšem konec lidské svobody, možnosti se rozhodnout v daný okamžik, že někam vyrážím a jedu.
Pravidelně se to opakuje. Na začátku je příslib, že regulací se nastartuje nové odvětví, které přispěje k inovaci evropského průmyslu a nastartuje domácí výrobu. Už jsme to slyšeli u fotovoltaiky před patnácti lety, že její podpora zaručí výrobu v Evropě. No, a jaký je výsledek? Trh zaplavila Čína svým levným zbožím. Obávám se, že s elektromobilitou to bude stejné.
Bavili jsme se loni v létě v Evropském parlamentu hodně s německou FDP a CDU. Pak se bohužel FDP, jako juniorní partner v německé koalici, nechala nezkušeně uchlácholit slibem, že se do preambule legislativy vloží věta, že Evropská komise ten zákaz za dva roky ještě vyhodnotí. Christian Lindner, šéf FDP, se vrátil domů, oznámil vítězství, a všichni se mu vysmáli, že text v preambuli je právně nezávazný, takže si s ním může vytřít zadek. Podobné vítězství oznamovali naši lidovci, když se paní ministryně vracela z trialogu. Tady se jí nikdo ani nevysmál, protože u nás to nikdo nesleduje. Bohužel česká novinařina jede jenom v ideologických floskulích a málokdo má schopnost podívat se do střev. Na omluvu českého předsednictví ale budiž řečeno, že v trialogu to sice mohlo brzdit, ale nikoli zvrátit, protože nebyla k dispozici blokační menšina. Němci ještě mlčeli, Italové do toho taky nešli, k dispozici byli maximálně Poláci, ale to nestačilo. Češi objektivně neměli páku, jak to zvrátit. Ale teď se to naštěstí změnilo.
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!