Milí čtenáři, je léto a tudíž okurková sezóna, takže jsme se rozhodli Vás obšťastnit recenzí na pohádku. Na kreslenou pohádku. Jmenuje se Lví král, je od společnosti Disney a ano – jedná se o remake slavného filmu z roku 1994, díky kterému děti na celém světě znají jména jako Simba, Pumba nebo přísloví Hakuna Matata (netrap se). V době, kdy se ještě dala dělat legrace (a není to tak dávno), využil tenhle snímek o zvířatech z africké savany Barack Obama, když si v Bílém domě dělal legraci z usilovné snahy tehdy ještě byznysmena Donalda Trumpa dokázat, že Obama není americkým občanem, protože se údajně narodil v Africe. To si ještě černoch dělal sám ze sebe legraci filmem o divé zvěři v Africe… Kdyby tak tušil, jakého zločinu se dopustil! Jak podvratný ten film je a jak dalekosáhle nebezpečné důsledky může mít!
Pokud nevěříte (a nedej Bože byste své děti třeba chtěli na Lvího krále vzít do kina), tak si přečtěte článek ve Washington Post (ano, toho pilíře liberální žurnalistiky a od aféry Watergate vzoru pro novináře na celém světě). Autorem je Dan Hassler-Forest z univerzity v Utrechtu. Jde o autora nadmíru povolaného. Filmové kritice se věnuje už léta. O filmech v období po jedenáctém září napsal knihu „Kapitalističtí superhrdinové“ a jeho poslední kniha se jmenuje Sci-Fi, fantazy a politika: transmediální budování světa bez kapitalismu (kdyby jste netušili, o čem to může být, je to o tom, jak nám Pán prstenů, Star Trek nebo Hra o trůny nabízí inspiraci pro boj s kapitalismem). Takže… jdeme na to!
„Když sledujeme, jak se zvířata shlukují, aby se poklonili před svým novorozeným vládcem, dojde nám, že ,Lví král‘ představuje svůdný světonázor, ve kterém je absolutní moc neoddiskutovatelná a slabým a zranitelným zbývá pouze podřadná role. Jinými slovy: ,Lví král‘ nám nabízí ryzí fašistickou ideologii a neexistuje žádný způsob, jak by se tomu chystaný remake mohl vyhnout.
Jako příběh ,Lví král‘ ve skutečnosti není o lvech – ani o jiných zvířatech. Místo toho se za příběhem roztomilých a mazlivých tvorů skrývá hluboce lidský způsob organizace společnosti. Ovšem pokud přeneseme naší vlastních sociální hierarchií na nedotčené a ,neutrální‘ zvířecí království, začne se jevit tato dynamika moci jako přirozená, jako výsledek zdravého rozumu a dokonce žádoucí. A tím, že film využívá vztah dravec-kořist k alegorizaci struktur lidské síly, ,Lví král‘ nevyhnutelně zahrnuje světonázor, ve kterém moc vládců vychází z jejich biologické nadřazenosti, tedy fašismus.
Jako by nestačilo, že mocní jsou prezentováni jako ze své podstaty lepší než všechny ostatní druhy, když nám film představí hyeny, věci se podstatně zhorší. S lvi kandidujícími na vládnoucí třídu a ,dobrými‘ býložravci ztělesňujícími slušné občany, kteří dodržují zákony, představují hyeny až průhledně známé stereotypy: černá, hnědá a postižená těla, která jsou násilně vyloučena z této hierarchické společnosti. Hyeny, které schválně používají etnicky kódovaný pouliční přízvuk, očividně symbolizují rasistické a antisemitské stereotypy ‚ničivých‘ skupin, které představují hrozbu pro společnost.
Ve chvíli, kdy je krajní pravice na vzestupu, kdy diskutujeme o tom, zda uprchlické tábory na našich hranicích nazývat ‚koncentračními tábory‘ a kdy zaznamenáváme zvyšující se počet antisemitských a islamofobních zločinů z nenávisti, měli bychom si všichni položit otázku, zda je nutné obsedantně navracet příběhy, které oslavují silné, krásné a mocné! ‚Lví král‘ je přesně takový druh příběhu…….“
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!