Ukrajinští piloti odmítají bezpilotní letouny poskytované Spojenými státy. Bidenova administrativa i Ukrajina se obávají, že americké útočné drony budou rychle sestřeleny. Píše o tom Jack Detsch ve Foreign Policy.
Ukrajinští vojenští představitelé vedou vášnivou debatu o tom, zda mohou americké bezpilotní letouny Gray Eagle obstát tváří v tvář stále robustnější ruské protivzdušné obraně. Bidenova administrativa zatím zvažuje, že Kyjevu poskytne systémy, které byly ve válkách v Iráku a Afghánistánu všudypřítomné.
Rusové nejsou Taliban
Riziko provozování bezpilotních letounů na Ukrajině, kde v prvních dnech války měly levné útočné drony jako turecký Bayraktar významný dopad na ruskou armádu, se zvýšilo po přesunutí bojů na východ do Donbasu, který sousedí s ruským Západním vojenským okruhem a většími uskupeními pokročilých systémů protivzdušné obrany, jako jsou raketové baterie S-300 a S-400.
Podle několika ukrajinských vojenských představitelů, kteří nedávno pod podmínkou anonymity hovořili s Foreign Policy a dalšími médii a byli identifikováni pouze svými vojenskými volacími znaky, však panuje mezi frontovými letci a náčelníkem ukrajinského generálního štábu ohledně bezpilotních letounů rozkol.
„My ty drony Grey Eagle nedoporučujeme,“ řekl pilot, který si říká Moonfish. Generální štáb ukrajinské armády podle něj ty bezpilotní letouny prosazuje. „Jenže vedle našeho náčelníka generálního štábu nebo velitele nestojí žádný rozumný letec, který by mu řekl: hele, to je blbost.“
„V našem případě je kvůli protivzdušné obraně nepřítele hodně nebezpečné používat tak drahé drony,“ dodal. „Tady nejsme v Afghánistánu (kde Taliban žádnou protivzdušnou obranou nedisponoval..,).“
Ukrajinští i američtí představitelé se stále více obávají, že by drony Gray Eagle mohly být sestřeleny pokročilými ruskými systémy protivzdušné obrany. Útočné bezpilotní letouny jsou vyzbrojeny raketami Hellfire, které mohou zasáhnout cíle pouze do vzdálenosti asi 5 mil, což je mnohem méně než jednosměrné kamikaze drony, které Ukrajině poskytly Spojené státy. Za posledních několik týdnů Rusko posílilo protivzdušnou obranu na hranicích i uvnitř Ukrajiny, uvedl Samuel Bendett, poradce think tanku CNA.
„Jejich systémy fungují v masivnějším měřítku,“ řekl. „Jejich radary včasné výstrahy fungují. Jejich protivzdušná obrana funguje. Takže ztráta Gray Eagles je u takto vrstvené obrany zcela reálná.“
Výcvik chce čas…
Podle pilotů existují situace, kdy by bezpilotní letouny mohly najít uplatnění, například při přímých akcích na frontě. „Mohlo by to být užitečné,“ řekl jeden ukrajinský stíhací pilot v aktivní službě, který si přál být identifikován volacím znakem Juice. „Mohlo by to rozšířit naše útočné schopnosti na frontě.“ Zároveň však pochybovali, že by Gray Eagly pravděpodobně přežily více než jednu nebo dvě mise, takže využití bezpilotních dronů za 10 milionů dolarů by se prostě nevyplatilo.
Ukrajinští piloti uvedli, že jejich letectvo výrazně omezilo údery tureckých bezpilotních letounů Bayraktar, známých také jako TB-2, které se osvědčily při zastavení postupu ruských obrněných jednotek při bojích o Kyjev. „Byly velmi užitečné a důležité v prvních dnech, kdy zastavovaly ty kolony, ale teď, když Rusové vybudovali dobrou protivzdušnou obranu, jsou téměř nepoužitelné,“ uvedl ukrajinský stíhací pilot Moonfish. Ukrajinské jednotky omezují použití Bayraktarů na vzácné speciální operace a útočné mise, uvedli piloti.
Jeden ukrajinský vojenský představitel, který hovořil pod podmínkou zachování anonymity, uvedl, že velitelé na bojišti pokládají bezpilotní letouny Gray Eagle za stejně užitečné jako kamikaze drony Switchblade a Phoenix Ghost, co se ničení ruských tanků a vojenských pozic týče. Ukrajinští představitelé se zasazují o to, aby Spojené státy rychle vyslaly na frontu americkou protivzdušnou obranu a moderní stíhací letouny, ačkoli takové zbraně se obvykle dostanou k americkým spojencům až za několik let a vyžadují ve většině případů specializovaný výcvik v zahraničí.
„Chceme F-16!“
Na rozdíl od prvních dnů války však Ukrajina omezila letecké operace na 20 až 30 letů denně. „Máme teď mnohem více pilotů než letadel,“ řekl Moonfish. Argumentuje tím, že je třeba stáhnout více ukrajinských pilotů z nasazení na frontě k výcviku na moderních amerických stíhačkách F-15 a F-16 a doufat při tom, že se jim tyto nové platformy podaří získat. Přibližně 70 procent ukrajinských leteckých misí nyní představuje přímá letecká podpora na pomoc postupujícím jednotkám, což je role, kterou obě americké stíhačky mohou zastat. Podle pilotů by nasazení moderních amerických stíhacích letounů mohlo pomoci potlačit stále aktivnější ruskou protivzdušnou obranu.
I po bezmála čtyřech měsících války je ukrajinská protivzdušná obrana skoro nedotčená, a to díky taktice „odpal a vypadni“ a decentralizovanějšímu přístupu než u ruských jednotek, uvádí Denys Smažnyj, ukrajinský podplukovník, který se specializuje na výcvik protivzdušných jednotek. Smažnyj dodal, že ukrajinské protiletadlové baterie od začátku války zničily 500 cílů, včetně 150 ruských vrtulníků a podobného počtu raket s plochou dráhou letu. (Tyto údaje nebyly nezávisle ověřeny.)
Ve Washingtonu je však jen málo představitelů přesvědčeno o tom, že dohoda o prodeji dronů Gray Eagle proběhne rychle. Podle Bendetta, odborníka na bezpilotní letouny z CNA, Rusové sbírali zpravodajské informace o amerických bezpilotních letounech s dlouhým doletem již několik let před tímto konfliktem. A tyto obavy začínají probublávat i v Bidenově administrativě. Agentura Reuters minulý týden uvedla, že se Američané obávají, že by se citlivé vybavení na palubě mohlo dostat do ruských rukou, což dále ochromuje rozhodování administrativy, která Ukrajinu sice nakonec velkoryse vojensky podpořila, ale sklidila kritiku za příliš pomalou reakci.
„Už se zase nedokážou vymáčknout,“ řekl jeden z kongresových poradců obeznámený s debatou, který hovořil pod podmínkou zachování anonymity. „Je to jako trhání zubů.“
Přeložil Viktor Janiš
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme!