Před více než 13 lety, 6. června 2011 poskytl tehdejší regionální politik, předseda poslanecké skupiny Zelených ve Šlesvicku-Holštýnsku Robert Habeck listu Tageszeitung (TAZ) rozhovor. Dnes už tři roky spolkový ministr hospodářství a ochrany klimatu v koaliční berlínské vládě kancléře Olafa Scholze (SPD) a liberálního ministra financí (FDP) Christiana Lindnera, tehdy prohlásil, že je třeba se nezaměřovat na ekonomický růst, ale spíše na „21 dalších kritérií prosperity“.
Když má nyní ministr Habeck zodpovědný za mizerný stav německého hospodářství dojemnou obavu o Volkswagen, nevěřte mu. On se vlastně z jeho zkázy raduje. Jednou zelený maoista, na věky zelený maoista. Vzděláním literární estét v rozhovoru doslova perlí své levičácké vidění světa z roku 2011. Tři roky už ho pomáhá realizovat.
taz: Pane Habeck, je „méně aut samozřejmě lepších než více aut“, jak řekl zelený premiér Bádenska-Württemberska Winfried Kretschmann?
Robert Habeck: Ano, vidím to jako Kretschmann. Méně aut musí spotřebuje méně benzínu než dnes.
Nebere to Kretschmann při svém pokusu změnit způsob, jakým přemýšlíme o ekonomii, příliš hopem?
Myslím, že Kretschmann to dělá skvěle. Mám rád lidi, kteří jasně říkají, co se děje. A totéž bych chtěl i od premiérů. To je to, čím všichni trpíme: že lidé mluví jen frázemi ze strachu z auto lobby nebo z toho, že se někde urazí.
Kritici Winfrieda Kretschmanna z menšího koaličního partnera SPD (sociální demokracie) tvrdí, že méně aut znamená i menší prosperitu.
Ale to je špatně. Méně aut pravděpodobně ani nepovede k menšímu hospodářskému růstu, ale spíše k novým průmyslovým odvětvím. A určitě ne k menšímu blahobytu. Stará teorie růstu, založená na hrubém domácím produktu, to nedokáže popsat – a SPD to nemůže pochopit.
HDP – nebo co? vy jste si nechali vypracovat vědeckou studii, podle které chcete prosperitu v budoucnu měřit pomocí „indexu národního blahobytu“ namísto hrubého domácího produktu.
Přesně. Debata o růstu není nová. Novinkou je, že se jí daří popsat prosperitu – nikoli květnatě nebo verbálně, ale tím, že dává ekologickým nebo sociálním důsledkům peněžní hodnotu.
Budou hospodářský růst a prosperita odděleny?
To nemusí nutně platit. Růst společnosti však automaticky nevede k větší prosperitě společnosti. Ropná skvrna, která se musí s velkými náklady vyčistit, jaderná energetika, uhelné elektrárny – to všechno musí klasický HDP považovat za skvělé, protože to stimuluje ekonomiku. To je absurdní. Studie převádí emise CO 2 , hluk, znečišťující látky, dopravní nehody, ale také sociální nerovnosti do peněžních jednotek a počítá je. Takže to není emocionální záležitost.
Určitě?
Určitě. V rámci přístupu můžete kritizovat různé parametry, přidávat další nebo hodnotit faktory odlišně. To musí být případ průkopnického projektu. Ale odmítnout takovou debatu znamená pokračovat v průmyslové politice z minulého tisíciletí.
Šlesvicko-Holštýnsko se pro vás stává vzorovou zemí, ale přitom se vzdaluje zbytu Německa.
Lidé netrpí, nemáme extrémní rozdíly v příjmech, lidé jsou rádi, když jsou jaderné elektrárny zavřené a nejsou tam monokultury kukuřice. Země má slabiny: zaostává ve vzdělání, má příliš málo absolventů univerzit a vyvíjí příliš málo patentů. Ale údajná hlavní slabina neexistence velkého průmyslu a exportního průmyslu je ve skutečnosti jeho síla. Nepotřebujeme tady velký automobilový nebo petrochemický průmysl. Potenciál spočívá ve vědách o živé přírodě, bioekonomice, nových výrobních řetězcích, renesanci zemědělství, obnovitelných zdrojích se všemi jejich důsledky.
Takže se nechcete vrátit do jeskyně?
Na to se asi musíte zeptat. Nejedná se však výslovně o strategii deekonomickou, ale spíše o strategii, která poprvé dospívá k jiným závěrům hospodářské politiky pro federální stát na základě definovatelných – a to znamená výslovně kritizovatelných – strategií, než jsou strategie založené na HDP. Politicky to mění celou debatu o hospodářské politice.
Pravděpodobně ve váš prospěch?
Jinak by to nemělo smysl. Oznámení zní, že konvenční růstoví teoretici nyní musí prokázat, proč je dostačující nadále dodržovat koncept růstu zaslepený kvalitou. Podívejte se, to je jako když se vydáte na nebezpečnou silnici, kde dochází k mnoha nehodám. Profitují z toho odtahové společnosti, automobilový průmysl, policisté, nemocnice a v konečném důsledku i pohřebáci. Skvělá věc pro HDP, ale obrovská katastrofa pro oběti. Proto se musí negativně brát v úvahu úmrtnost v dopravě, hluk a tak dále. Pak dokážete, že taková cesta je nejen eticky špatná, ale ani ekonomicky výhodná.
Pokud je potřeba méně rakví, musí obchodník s rakvemi propustit své věrné zaměstnance.
Tohle odvětví nějak neustále vzkvétá. Ale v zásadě platí toto: Ekonomická transformace znamená: stará pracovní místa mizí. To platí i pro uhelné elektrárny a jaderný průmysl. Ale to není důvod, proč udržovat jaderné elektrárny v provozu. To vytváří nová pracovní místa. Samozřejmě v obnovitelných energiích, ale i při demontáži jaderných elektráren. V současné době rozhodujeme: Která průmyslová odvětví budou potřebná a která pracovní místa budou vytvořena, pokud budou elektrárny Krümmel a Brunsbüttel nyní srovnány se zemí? Vzrušující otázka…
Pokud chcete zavést svůj zelený HDP, potřebujete jako základ novou společenskou myšlenku štěstí – nebo dokonce novou ideologii?
Naopak: vymykáme se ideologické debatě, která existuje. Jednoduše necháme jak věřící, tak kritiky růstu na pokoji, převedeme dřívější ideologické otázky do ekonomických faktorů a dospějeme k objektivitě, která může popsat společnost novým způsobem.
Jak definujete svůj dobrý růst?
Nezpůsobte více škodlivých účinků než dobrých.
Co to konkrétně znamená pro moderní společnost, která vyrábí energeticky náročné produkty? Co největší růst nebo žádný?
Jde o řízení růstu, který zlepšuje stav společnosti. Myšlenka žádného růstu může být atraktivní pro upadající nebo nasycenou společnost, jako je ta německá. Globálně by ale zastavení růstu bylo nezodpovědné. Na to je ve společnostech příliš velká chudoba. Růst však nesmí zvýšit výnosy několika akcionářů, ale musí zvýšit prosperitu společnosti jako celku.
Co energeticky úsporné produkty?
Pokud společnost prodává hodně motorů, které jsou výrazně energeticky účinnější, pak je to dobrý růst. Když se do životního prostředí dostane méně hluku, CO 2 a znečišťujících látek, prosperita země se zlepší.
Pokud ale vyrobíte mnohem více aut s lepšími motory, poškození se ještě zvýší.
Když se to stane, musíte jednat politicky. Například s vyšší daní z vozidel nebo mýtným. To ale nemluví proti metodice ani proti kvalitativnímu růstu.
Můžete se stát premiérem s tak náročným programem, pane Habecku?
Již existuje zelený premiér, který toto přehodnocení inicioval, když nastoupil do úřadu. Paní Merkelová také řekla, že potřebujeme nový výpočet růstu. Takže debata je na místě.
Zareagoval byste na otázku?
A abych vám nespadl do pasti, odpovídám: Nikdo, kdo si takové otázky neklade, by se už neměl stát premiérem.
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme